Verhalen over koolmonoxidevergiftiging

Nalinie overleefde een koolmonoxidevergiftiging

3 mei 2016

Drie vriendinnen uit Breda ontsnapten onlangs ternauwernood aan een koolmonoxidevergiftiging. Nalinie Koendjbiharie (29) overkwam hetzelfde. "Het had niet veel gescheeld of ik was er niet meer geweest."

Nalinie was al dagen niet lekker, maar besloot - na een aantal dagen in bed - toch weer aan het werk te gaan. "Ik sprong onder de douche, maar kwam er hondsberoerd weer onder vandaan. Ik had hoofdpijn, voelde me zwak en misselijk. Mijn partner had precies hetzelfde. We zijn tóch maar weer onder de wol gekropen." Na een paar uur slapen werd het tweetal wakker gebeld. "Na dat telefoontje ging mijn partner naar de keuken om een glas water te halen. Dé plek waar ook de geiser stond. Toen hij weer in de kamer kwam, was hij enorm aan het slingeren met de glazen water. Al het water klotste eroverheen en ineens viel hij neer, voor het bed." Mijn partner kwam op den duur weer bij en wist ook meteen dat het foute boel was. Hij heeft ons uiteindelijk met al z'n kracht naar buiten gesleept. Hoe? We hebben allebei geen idee. Waarschijnlijk heeft hij op de automatische piloot gehandeld. Eenmaal buiten was de ambulance snel ter plaatse en zijn we afgevoerd naar het ziekenhuis." "Daar bleek al snel dat we een koolmonoxidevergiftiging hadden opgelopen. Dat was waarschijnlijk ook de reden dat ik al dagen niet lekker was én al twee keer een epileptische aanval had gehad. Dat had niets met mijn gezondheid te maken, maar met de geiser in de keuken, die waarschijnlijk al weken gif lekte. Iets waarvan we niets hadden gemerkt."

Lees het hele verhaal op vrouw.nl

Bron: Vrouw.nl

Weer mensen onwel door koolmonoxide

25 november 2015

In de Nieuwersluisstraat zijn woensdagavond drie mensen onwel geraakt door uitstoot van koolmonoxide. Verontruste buurtbewoners belden rond 19.00 uur de hulpdiensten. Ter plaatse ontruimde de brandweer zes portiekwoningen. Nadat de huizen waren geventileerd, konden de bewoners weer terug naar binnen. De slachtoffers zijn door ambulances naar het ziekenhuis gebracht. Vorige week raakten vier mensen door een hoge concentratie koolmonoxide in een drukkerij aan de Weimarstraat onwel. Daar bleek een verstopte afvoer van de CV-installatie de oorzaak te zijn. Hoe de koolmonoxide in de Nieuwersluisstraat is vrijgekomen, is nog niet bekend.
Elk jaar veroorzaakt een koolmonoxidevergiftiging de dood van vijf tot twaalf mensen in ons land. Meestal gebeurt dat door niet goed onderhouden geisers en cv-ketels. Koolmonoxide komt door inademing in je lichaam terecht. Acute blootstelling veroorzaakt hoofdpijn, misselijkheid, overgeven, duizeligheid, dubbelzien, vermoeidheid, geheugenverlies en flauwvallen. Als de concentratie hoog is, kan dat ervoor zorgen dat iemand stopt met ademhalen.


Bron: Den Haag FM

Woningen in Rijswijk ontruimd door koolmonoxide

24 november 2015

Acht woningen in Rijswijk zijn dinsdagmiddag 24 november 2015 ontruimd in verband met een hoge concentratie koolmonoxide. Dat laat Brandweer Haaglanden weten op Twitter. Drie mensen moesten naar het ziekenhuis. Volgens de brandweer was een geiser de oorzaak van de hoge concentratie koolmonoxide in de Terracottastraat. Elf personen moesten ter plekke worden nagekeken door een ambulance. Drie van hen zijn naar het ziekenhuis gebracht. Inmiddels is de situatie weer onder controle. De woningen zijn geventileerd en de bewoners mogen weer terug hun huis in.


Bron: www.ad.nl